Debata na temat rozporządzenia w sprawie redukcji emisji metanu rozgorzała na dobre, głównie dzięki zbliżającemu się terminowi głosowania w tej sprawie w Parlamencie Europejskim.

Choć Komisja Europejska przedstawia propozycję rozporządzenia już w grudniu 2021 r., a ministrowie polskiego rządu wraz ze swymi odpowiednikami z innych krajów członkowskich   wypracowywali porozumienie w tej sprawie i przedstawili je w grudniu 2022, lawina apeli, artkułów i komentarzy wylała się teraz.

Spółki wydobywcze alarmują o surowych karach, jakie będą musiały płacić do budżetu państwa za emisje metanu. Przedstawiciele związków zawodowych biją na alarm w sprawie umowy społecznej, która nadal nie jest notyfikowana w Brukseli.

Prof. Jerzy Buzek przedstawia swój punkt widzenia na stronach serwisu Nettg.pl. Rozmawia z Kajetanem Berezowskim o znaczeniu rozporządzenia dla unijnej i polskiej gospodarki. Europoseł wyjaśnia strategiczną rolę węgla koksowego w realizacji transformacji energetycznej w UE i podaje powody, dla których walczył o jego wyłączenie ze wspomnianego rozporządzenia.  

Podsumowuje również swe konkretne działania na rzecz wsparcia węgla koksowego:

  • Po pierwsze, już w październiku 2022 zgłosiłem poprawki, całkowicie wyłączające spod zapisów rozporządzenia metanowego kopalnie węgla koksowego ujętego na unijnej liście surowców krytycznych.

 

  • Po drugie, konsekwentnie zabiegam o to, aby w ramach zaplanowanej na najbliższe tygodnie rewizji tej listy, ten węgiel został na niej utrzymany.

 

  • Dwa tygodnie temu wystosowałem w tej sprawie priorytetową interpelację do Komisji Europejskiej.

 

  • Wcześniej interweniowałem też parokrotnie m.in. u komisarz ds. energii, Kadri Simson oraz komisarza ds. rynku wewnętrznego, Thierry’ego Bretona. Podnosiłem tę kwestię na specjalnym spotkaniu w Parlamencie Europejskim w Strasburgu w listopadzie 2022.

 

Zapraszamy do lektury wywiadu.